<p>Patrick Wessels: &quot;Als je de grote ketens achterna gaat en ineens 60 procent van de prijs afhaalt, ga je het niet redden.&quot; (Foto: archief DPG Media)</p>

Patrick Wessels: "Als je de grote ketens achterna gaat en ineens 60 procent van de prijs afhaalt, ga je het niet redden." (Foto: archief DPG Media)

Black Friday die anders is dan anders

In de aanloop naar Black Friday en de feestdagen strijden bedrijven om aandacht van consumenten. Hoe laat je jouw aanbod opvallen en haal je het meeste uit zulke actiedagen? En hoe kun je ervoor zorgen dat de winkelervaring veilig verloopt? Consumentenpsycholoog Patrick Wessels vertelt hoe je dat kunt doen.

Aan het eind van het jaar wemelt het van de aanbiedingen in de winkelstraten en online: bedrijven adverteren met de hoge kortingen die ze op Black Friday bieden, of maken reclame voor producten die in de feestmaand december extra voordelig geprijsd zijn. Voor ondernemers een mooie gelegenheid om hun naamsbekendheid te vergroten, hun sales te verhogen en nieuwe klanten te trekken. Maar nu het consumentenvertrouwen volgens cijfers van het CBS laag is en de corona-maatregelen zijn aangescherpt, rijst de vraag of consumenten dit jaar nog wel bereid zijn de winkels af te struinen voor de beste koopjes. Heeft het zin om mee te doen aan actiedagen als Black Friday? ,,Het verschilt per branche, maar voor de gemiddelde MKB’er kan het zeker slim zijn om ook dit jaar mee te doen,” antwoordt consumentenpsycholoog Patrick Wessels. De bekendheid van Black Friday is de afgelopen jaren steeds groter geworden; dit jaar is maar liefst 96% van alle consumenten ermee bekend.

Aandacht van de consument
,,Black Friday wordt overal aangekondigd, dus je hebt de aandacht van de consument,” zegt Wessels. ,,Maak daar gebruik van. Dat hoeft niet per se in de vorm van kortingen te zijn: als je de grote ketens achterna gaat en ineens 60 procent van de prijs afhaalt, ga je het niet redden. Dan hou je geen marge over. Bovendien is het maar de vraag of die klant een volgende keer weer naar jou toe komt, als producten weer de volle prijs kosten. Daar geloof ik niet zo in – klanten raken daardoor alleen maar teleurgesteld.”

Er zijn ook andere manieren om klanten naar je winkel te krijgen, zonder te adverteren met stuntprijzen, zegt Wessels: bedenk manieren om extra service te bieden of de winkelervaring persoonlijker of bijzonderder te maken, en adverteer daarmee. Maak tijd om je klanten beter te leren kennen. Ga het gesprek met ze aan, in de winkel of online, en vraag wat ze van jou als winkelier verwachten en wat voor hen belangrijk is om veilig te kunnen winkelen in deze tijd. “Kijk met aandacht naar de consument en speel in op hun behoeftes.” Laat je klanten vooral weten welke extra’s jij te bieden hebt. Zeg in je advertentie bijvoorbeeld gerust: wij doen niet mee met kortingen, want we vinden goede service veel belangrijker. Het is hoe dan ook raadzaam in te spelen op actie- en feestdagen, zegt Wessels: je ontkomt er niet aan iets bijzonders te doen in deze periode, anders val je in negatieve zin op. “Natuurlijk wordt er gestreden om de aandacht van de consument in dit soort periodes. Maar als je niks aan publiciteit doet, weet je zeker dat mensen je winkel voorbijlopen.”

Veilig winkelen
Het consumentenvertrouwen is sinds de uitbraak van het coronavirus onverminderd laag – in september kwam het ver onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar uit, volgens cijfers van het CBS. Daarvoor zullen consumenten hun inkopen vooral online doen, voorspelt Wessels. Dat levert kansen voor online retail, maar ook voor ondernemers met een fysieke winkel: zij hebben niet te maken met de grote drukte bij pakketbezorging die doorgaans in de periode tussen sinterklaas en kerst bestaat. ,,Dat je als winkelier producten op voorraad hebt die zo opgehaald kunnen worden, is wat dat betreft een kans,” zegt Wessels.

Vermijd drukte
Tegelijkertijd zullen veel consumenten liever niet naar de winkel komen, omdat we winkelen nou eenmaal associëren met drukke winkelstraten, zeker als het om actie- en feestdagen gaat. ,,Als we één regel op het hart gedrukt hebben gekregen de afgelopen tijd, is het wel: vermijd drukte.” Reden te meer voor ondernemers om klanten te verzekeren van niet alleen een aangename, maar ook een veilige winkelervaring. Denk aan bredere paden, extra schoonmaakrondes, eenrichtingsverkeer en/of het verruimen van openingstijden om drukte te spreiden.

Wie meer wil weten over de advertentiemogelijkheden rondom Black Friday: dpgmedia.nl/blackfriday

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden