'Rijksweg wordt mooier en veiliger'


<p>Wethouder Ton Spaargaren (links) en projectleider Paul Groenen poseren op de Rijksweg, die volgend jaar een opknapbeurt ondergaat.</p>

Wethouder Ton Spaargaren (links) en projectleider Paul Groenen poseren op de Rijksweg, die volgend jaar een opknapbeurt ondergaat.

'Rijksweg wordt mooier en veiliger'

De gemeente Duiven heeft het ontwerp klaar voor de reconstructie van het gedeelte van de Rijksweg tussen supermarkt Jumbo en de rotonde in de Vergertlaan. Dit jaar wordt een aannemer gezocht, de uitvoering is volgend jaar. De weg moet mooier en veiliger worden. Het deel tussen de Jumbo en de rotonde bij café De Tol werd eerder al opgeknapt.

Volgens de gemeente mist de oostkant van de Rijksweg in de huidige staat de kwaliteit om als aantrekkelijke entree naar het centrum van Duiven te kunnen fungeren. Daarom moet de weg mooier en sfeervoller worden, onder andere door meer groen aan te brengen. Daarnaast is verhoging van de verkeersveiligheid een belangrijk doel. De Rijksweg is een dertigkilometerzone, maar nog niet volledig als zodanig ingericht. Daardoor wordt er vaak te hard gereden. De laatste zeven jaar registreerde de politie dertien ongevallen. Er zijn waarschijnlijk meer aanrijdingen geweest, want niet altijd wordt de politie erbij gehaald.

Hoewel officieel een ‘erftoegangsweg’ wordt de Rijksweg veel als doorgaande weg gebruikt. Dat geldt voor een kwart tot een derde van het verkeer op de weg. De gemeente wil dit ontmoedigen, maar dat zal niet eenvoudig zijn. De meeste automobilisten komen uit Duiven of zijn op weg naar een bestemming in Duiven. Het aandeel dat bijvoorbeeld van Zevenaar naar Westervoort rijdt, is veel geringer. Doorgaand verkeer fysiek onmogelijk maken, is volgens projectleider Paul Groenen geen haalbare optie.

Meedenkavonden
De gemeenteraad ging in september 2018 al akkoord met de opknapbeurt. De afgelopen twee jaar zijn besteed aan voorbereidende werkzaamheden (technisch onderzoek, inmeten, keuze ontwerpbureau etc.) en aan overleg met de bewoners van de Rijksweg.
Voor hen zijn begin 2020 twee ‘meedenkavonden’ gehouden. De eerste avond konden zij hun wensen aangeven, de tweede avond mochten zij hun mening geven over diverse ontwerpen. Deze reacties leidden tot twee varianten, waarvoor een derde meedenkavond was gepland. Deze kon niet doorgaan door de coronacrisis. Daarom werd uitgeweken naar een digitale enquête.
Wethouder Ton Spaargaren meent dat de inspraak daardoor niet slechter van geworden. “Achteraf is het een fijne manier van werken. Iedereen kon op z’n dooie gemak de enquête invullen, ook mensen die zich op een meedenkavond wat meer op de achtergrond houden.” De respons was hoog; van de 75 uitgezette enquêtes werden er 69 teruggestuurd.
Het overleg met de bewoners heeft nuttige informatie opgeleverd, vindt projectleider Groenen. Hij noemt bijvoorbeeld het parkeerterrein tussen restaurant ‘t Raedthuys en de Action. De gemeente dacht aan één in plaats van twee toeritten, maar de bewoners waarschuwden voor geluidsoverlast. “Het blijft nu zoals het is”, zegt Groenen.
Eveneens op aandringen van de bewoners wordt alleen het gedeelte tussen de Jumbo en de Woerdstraat in klinkers uitgevoerd. Van de Woerdstraat tot de rotonde in de Vergertlaan komt asfalt te liggen. Volgens de bewoners is de kans op geluidhinder en trillingen dan minder. Brede steun is er verder voor de keuze voor plateaus bij zijwegen, met name om de oversteek voor voetgangers en fietsers veiliger te maken.

Geen bloembakken op weg
De bewoners krijgen niet op alle punten hun zin. Zo komen er geen bloembakken op de rijbaan - daarvoor is de Rijksweg volgens de gemeente te druk - en geen vrijliggende fietspaden. Die zouden automobilisten aanmoedigen om harder te rijden. Het ontwerp voor de oostkant van de Rijksweg sluit aan bij wat eerder aan de westkant is gerealiseerd: in het midden een rijbaan met aan weerszijden rode fietsstroken, vervolgens een groenstrook en dan voetpaden.

Metamorfose
Bij de Jumbo maakt de opgeheven bushalte plaats voor een opstelstrook voor vrachtwagens die winkels bevoorraden. Het zebrapad komt op een drempel te liggen. De vijf parkeerplaatsen voor de oude pastorie, die enkele jaren geleden werden aangelegd, worden vervangen door ‘langsparkeren’. De vis-, kaas- en loempiakraampjes mogen blijven.
Het parkeerterrein tussen ‘t Raedthuys en de Action ondergaat een metamorfose. De indeling wordt heel anders, bij een gelijkblijvend aantal parkeerplaatsen, en het wordt vooral veel groener. Zo komen de auto’s op grastegels te staan, waardoor regenwater in de grond kan zakken en het parkeerterrein in de zomer minder hitte vasthoudt. Uitgangspunt is dat de twee grote, beeldbepalende bomen blijven staan.
Ook op andere plekken langs het traject worden meer bomen en ander groen aangeplant. Bijvoorbeeld bij de driesprong Rijksweg-Kastanjelaan, waar verder weinig verandert (met uitzondering misschien van verhoging van het nu nauwelijks waarneembare plateau).
De driesprong van de Rijksweg met de Woerdstraat heeft nog geen plateau, maar krijgt dat wel. De fiets- en voetgangersoversteekplaats ter hoogte van de Lombokstraat wordt beter zichtbaar en minder druk. “De bordenkermis daar halen we weg, want die leidt alleen maar af”, zegt wethouder Spaargaren.
De driesprong van de Rijksweg met de Tamboer wordt eveneens voorzien van een plateau en het gedeelte van de Rijksweg tussen de Tamboer en de rotonde in de Vergertlaan wordt een stuk smaller gemaakt. De hoop is dat automobilisten dan meteen ervaren dat zij zich in een dertigkilometerzone bevinden. De Rijksweg is daar nog extra breed, omdat er vroeger verkeerslichten met voorsorteerstroken waren.

Minimaal twee fases
De gemeente hoopt deze zomer een aannemer voor het werk aan te stellen. Deze moet meedenken over het zo duurzaam uitvoeren van het project, bijvoorbeeld door klinkers te hergebruiken. De aannemer moet over de fasering, en dus de bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden, in overleg met bewoners en ondernemers. Er komen minimaal twee fases, omdat het ondoenlijk is als de Rijksweg er langere tijd helemaal uit ligt.
Om de winkeliers in het centrum ter wille te zijn, die de laatste maanden van het jaar veel omzet draaien, wordt waarschijnlijk pas begin 2022 met het werk begonnen. Het zou dan ergens na de zomer klaar zijn. De uiterste deadline is 1 februari 2023, anders komt een provinciale subsidie in gevaar. De gemeente kreeg eerder al uitstel van de provincie.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden