Speciaalbieren met een link naar reizen


<p>T.J. van Apeldoorn: "Ik wil niet zeggen dat ik een bierkenner ben, maar in ieder geval wel een liefhebber."</p>

T.J. van Apeldoorn: "Ik wil niet zeggen dat ik een bierkenner ben, maar in ieder geval wel een liefhebber."

(Foto: Fotic Walter Verwaal)

Speciaalbieren met een link naar reizen

Een communicatiebedrijf in de reisindustrie dat ook bieren op de markt brengt. Hoe gek wil je het hebben? Toch is het niet verzonnen. TRAVel Media verkoopt sinds kort onder de naam ‘Voyago, Beers of the World’ drie speciaalbieren: Tokyo Tripel, Auckland IPA en Buenos Aires Blond. Mede-eigenaar/commercieel directeur T.J. van Apeldoorn woont in Duiven.

T.J. rijdt nog steeds één of twee keer in de week naar kantoor in Hilversum, maar veelal werkt hij thuis. Waarbij ‘werken’ het laatste jaar door corona wel een andere invulling heeft gekregen. Zoals bij veel mensen. T.J.: “Wij zitten in de wereld van print en online communicatie en events in de reisbranche. Touroperators en luchtvaartmaatschappijen zijn onze grootste opdrachtgevers. Maar je begrijpt: de handel is helemaal opgedroogd. We hebben de boel moeten saneren en nu kijken we welke stappen we kunnen zetten.”

De stap naar bier op de markt brengen lijkt dan niet erg voor de hand te liggen, maar dat ziet T.J. anders. “Iemand vroeg mij wat ik leuk zou vinden om te doen als het niet alleen draait om geld verdienen. Ik zei gelijk: bier brouwen onder private label. Ik wil niet zeggen dat ik een bierkenner ben, maar in ieder geval wel een liefhebber. In Duiven hebben we de Mitra-winkel van Dennis Kock. Over lekkere speciaalbieren gesproken.”

Een biertje hoort ook bij reizen, vindt T.J. “Veel mensen die op reis zijn drinken overal wel een biertje, vaak een lokaal biertje. Zo ontstond het idee om onder private label biertjes te laten brouwen en die te koppelen aan bijzondere steden of streken in de wereld. Een eigen biermerk met een duidelijke link naar reizen.”

Met Berging Brouwerij in Purmerend vond T.J. een brouwer die mee wilde denken en de bieren voor TRAVel Media wilde produceren. Inmiddels zijn ze verkrijgbaar onder de naam ‘Voyago, Beers of the World’: de Tokyo Tripel, Auckland IPA en Buenos Aires Blond. Alle drie met een geheel eigen smaak. T.J.: “We wilden niet de zoveelste tripel en het zoveelste blondje, maar bieren met een herkenbare smaak die een link hebben met waar ze naar zijn vernoemd. De Tokyo Tripel is licht bitter met een vleugje gember, de Auckland IPA is gebrouwen met hop uit Nieuw-Zeeland en de Buenos Aires Blond bevat een klein beetje maté, de nationale drank van Argentinië. Het idee erachter is dat we met de bieren mensen meenemen naar mooie bestemmingen, ondanks de reisbeperkingen die momenteel gelden.”

Maar voorlopig zit ook T.J. van Apeldoorn gewoon thuis in Duiven. “Ik woon hier sinds november 2019. Ik heb eerder gewoond in Nijmegen, Arnhem en Didam, maar hier bevalt het me. Straks ga ik vast weer wat vaker naar ons kantoor in Hilversum, maar als uitvalsbasis is Duiven prima. Ook omdat we onze business toch aan het verbreden zijn. Van een uitgeverij zijn we de laatste jaren al meer een media- en marketingbureau geworden, en nu hebben we ook de biertjes. Ik ben lid geworden van MKB Duiven. Lokaal willen we ons ook laten zien.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden