<p>De initiatiefnemers Koen Derks (links) en Joep Heusschen. Jetse Derks ontbreekt op deze foto.</p>

De initiatiefnemers Koen Derks (links) en Joep Heusschen. Jetse Derks ontbreekt op deze foto.

Laat die Derks-jongens maar schuiven

De Westervoortse broers Koen en Jetse Derks openden eind 2019 samen met hun neef Joep Heusschen het Youseum in Amsterdam. Drie maanden later al moesten ze vanwege corona de deuren sluiten en pas sinds kort is de ‘social media experience’ weer open. Het weerhield de drie er niet van deze maand een tweede Youseum te openen in Leidschendam. En ook het eerste Youseum in het buitenland komt eraan.

Laat ze maar schuiven, die jongens Derks en neef Joep. In plaats van pas op de plaats te maken omdat ze noodgedwongen langdurig te deuren van hun Youseum gesloten moesten houden, maakten ze ambitieuze plannen. En voerden die uit. Koen (32): “We konden duizend vierkante meter huren in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam, een van de grootste winkelcentra van de Benelux met 280 winkels. Zoveel mensen als daar dagelijks komen. Dit konden we niet laten lopen.”

We schreven eerder over de Westervoortse broers en Joep Heusschen. Koen en Jetse Derks groeiden op aan de Goltackers in Westervoort. Ze gingen in het dorp naar de basisschool en later naar het Candea College. Voetballen deden ze bij AVW’66. Gewone Westervoortse jongens die na de middelbare school gingen studeren. Koen werd bankier bij de Rabobank in New York. In de ‘Big Apple’ bezocht hij in 2018 een Instagram-museum en hij kreeg gelijk het idee dat er meer uit het concept was te halen. Dat werd het Youseum aan de Weesperzijde in Amsterdam. Een ‘social media experience’ die hij opzette met broer Jetse (27) en neef Joep (30).

Koen: “Dat was spannend. Ons Youseum-concept is nieuw. De gedachte in 2019 was dat we een klein deel van de miljoenen toeristen die jaarlijks naar Amsterdam komen naar ons Youseum moesten kunnen loodsen. Dat bleek een goede inschatting. Toen we 13 maart moesten sluiten, hadden we 30.000 bezoekers binnen gehad. Veel meer dan verwacht.”

Dat ze de coronapandemie zouden overleven was het drietal al snel duidelijk. Om de tijd die ze overhielden een beetje zinvol te besteden, maakten ze plannen voor een tweede Youseum. Dit keer niet in het verlengde van Instagram, maar van het razend populaire TikTok. Een social media-app waarmee korte muziekvideo’s gemaakt en gedeeld kunnen worden. TikTok is bezig aan een enorme opmars. In Nederland zijn er naar schatting al 1,7 miljoen gebruikers. Koen Derks: “Dit is hét moment om iets met TikTok te doen. In ons Youseum in Leidschendam draait alles om TikTok. Het is dé social media experience van je leven. In het Youseum stap je als bezoeker in je eigen TikTok-wereld.”

Koen wijst erop dat er ook ruimte is voor een serieuze noot. “Social media gaat over meer dan alleen selfies. We belichten ook de mindere kanten van social media en er is aandacht voor maatschappelijk relevante zaken. We zetten bezoekers bijvoorbeeld aan het denken over duurzaamheid en het onnodig kappen van bomen. Je kunt zelfs direct een bijdrage leveren door een boom te kopen die dan namens jou wordt gepland.”

Koen en Jetse Derks en Joep Heusschen twijfelen er niet aan dat Youseum TikTok een succes wordt. Gezinnen met jonge kinderen zijn de doelgroep en die komen er bij bosjes in de Westfield Mall. Aan de initiatiefnemers de taak te blijven vernieuwen. Koen: ‘Dat doen we voortdurend. Bezoekers geven ons feedback en op basis daarvan passen we dingen aan. Dit werk is een continue leerschool.”

Het derde Youseum wordt waarschijnlijk eind dit jaar geopend. Waar wil Koen Derks nog niet zeggen. Zeker is wel dat de Westervoortse broers en Joep Heusschen dit keer de landsgrens over gaan.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden