<p>The Flea Pit in actie in de Bongerdb&uuml;hne.</p>

The Flea Pit in actie in de Bongerdbühne.

(Foto: Hessel Bosch)

Fruitkisten weer weg uit manege

In de voormalige manege Landsmaat zijn de kisten van Fruitkwekerij De Stokhorst die dienst deden als podium en tribune verdwenen. Het gebouw is weer overgedragen aan Rijkswaterstaat en de artiesten die er optraden in het kader van het project Bongerdbühne de Manege, zoeken weer hun eigen weg. We blikken terug met initiatiefnemer Koos Wolters.

Dat initiatief dateert al van voorjaar 2020. Corona raakte de culturele sector hard en professioneel geluidsman Koos Wolters uit Groessen zat thuis duimen te draaien. Met collega’s en bekenden uit de muziek- en theaterwereld organiseerde hij daarom in de zomer van vorig jaar de Bongerdbühne in de fruitboomgaard bij het huis van zijn ouders in Groessen. Met fruitkistjes werd een sfeervol ‘theater’ gecreëerd voor een reeks succesvolle voorstellingen.

Corona hield aan en daarom was het plan het in december 2020 nog eens dunnetjes over te doen in de leegstaande manege Landsmaat. De hal werd ingericht, maar een lockdown haalde een streep door de theaterplannen. Koos Wolters: “We zeiden gelijk: dan schuiven we het door naar de zomer van 2021. Uiteindelijk is dat gelukt, al had het nog heel wat voeten in aarde. De manege is inmiddels eigendom van Rijkswaterstaat (in verband met een mogelijke doortrekking van de A15, red.) en bij de gemeente moesten we een vergunning lospeuteren.”

Bongerdbühne de Manege kon doorgaan. In de maanden juli en augustus waren er vrijwel ieder weekend voorstellingen met onder anderen Sven Ratzke (Koos Wolters is zijn vaste geluidsman), Erwin Nyhoff, André Manuel, The Flea-Pit en Firma Weijland. Professionele optredens in een wat minder professionele setting. Namelijk een oude manege die met fruitkisten was omgetoverd in een theater.

Koos: “Maar juist het feit dat het niet helemaal perfect was, had z’n charme. Dat vonden de artiesten en dat vonden de mensen die zijn komen kijken. Het was leuk en het was een succes. Iedereen die heeft meegeholpen is trots op wat we hier met heel weinig middelen hebben neergezet. We hebben Groessen en de regio er ook nog mee op de kaart gezet. Dat niet alle voorstellingen waren uitverkocht, had z’n redenen. Veel mensen durfden het gewoon niet aan. Bang dat ze besmet zouden raken en hun vakantie zouden moeten afzeggen.”

Koos Wolters hoopt en verwacht dat het werk voor hem en zijn collega’s in de cultuursector snel weer aantrekt. Ondertussen kijkt hij niet om in wrok. “De overheid heeft mij ook geholpen en ik heb er zelf voor gezorgd dat ik lekker bezig ben gebleven. Of in vind dat de cultuursector het nakijken heeft bij deze regering? Ja en nee. Die volle voetbalstadions komen een beetje raar over, maar ik begrijp het ook wel. Mensen blijven in een stadion in principe op hun plek, terwijl bij festivals iedereen door elkaar heen loopt. Het is lastig. Ik kijk liever vooruit. En komt het op korte termijn toch niet goed, dan moeten we maar overwegen de Bongerdbühne door te trekken.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden