Afbeelding

Doorbraak: misschien toch tunnel

Algemeen

Er komt een onderzoek naar het veiliger maken van de kruising Broekstraat-Oostsingel in Duiven. Daarbij wordt ook gekeken naar een tunnel. Dit is de uitkomst van spoedoverleg tussen de provincie, de politie en de gemeente Duiven.

Op de kruising kwam enkele weken geleden de 20-jarige fietser Lars aan de Meulen uit Giesbeek om het leven na een botsing met een auto. De bestuurder reed door, maar bleek een 27-jarige Duivenaar. Hij zit nog vast. Het was het derde dodelijke ongeval op de kruising, naast vele niet-dodelijke en bijna-ongelukken.

De dood van Lars aan de Meulen leidde tot grote maatschappelijke verontwaardiging. Het spoedoverleg tussen provincie, politie en gemeente heeft nu een doorbraak opgeleverd. Hoewel de drie partijen benadrukken dat de kruising aan de veiligheidseisen voldoet, erkennen ze dat er een veiligheidsprobleem is; er wordt regelmatig door rood gereden en automobilisten slaan links- en rechtsaf (wat niet mag).

Bovendien wordt een tunnel nu als mogelijke oplossing gezien. Of dat ook dé oplossing is, moet blijken uit een onderzoek. Omdat structurele aanpassingen veel tijd kosten, bijvoorbeeld vanwege grondaankopen of een bestemmingsplanwijziging, worden op korte termijn tijdelijke maatregelen genomen om weggebruikers tot verkeersveiliger gedrag aan te sporen.

In het onderzoek wordt ook de toekomstige snelfietsroute over de Roodwilligenstraat (parallel aan de Oostsingel) meegenomen. De koppeling van de gevaarlijke kruising aan de snelfietsroute biedt wellicht mogelijkheden voor de provincie om zonder al te veel gezichtsverlies het geld voor een fietstunneltje in de snelfietsroute langs het spoor over te hevelen naar deze kruising.

Dat fietstunneltje is zeer omstreden, omdat ter plaatse zelden of nooit ongelukken gebeuren. De provincie betaalt verreweg de meeste kosten, maar veel Duivense politici blijven het verspilling van gemeenschapsgeld vinden. In het verkeersbeleid van de provincie zijn snelfietsroutes echter erg belangrijk.