Familie Van Tilburg: 'De hortensia is een dankbare en populaire plant.' (Foto: Kyra Sannes)
Familie Van Tilburg: 'De hortensia is een dankbare en populaire plant.' (Foto: Kyra Sannes)

Kwekerij Van Tilburg in de prijzen: ‘Mooie waardering voor het harde werken’

Algemeen

DUIVEN – Kwekerij Van Tilburg is gekozen als Duivens ondernemer van het jaar 2020. Burgemeester Huub Hieltjes overhandigde zelf de prijs aan de familie: Marian, Martien, Marco en René van Tilburg. “Het was één groot feest!”

“De titel kwam als een grote verassing. Het was al onverwacht dat we genomineerd waren,” begint Marco. Sinds 1 januari 2021 runt hij samen met zijn broer René het bedrijf. Andere ondernemingen uit Duiven gaven de kwekerij op voor nominatie, waarop de jury in oktober vorig jaar een kijkje kwam nemen. “Ze wisten niet dat het bedrijf zo groot was.” De uitslag liet door tussenkomst van de coronacrisis lang op zich wachten. “Uiteindelijk werd het in de tweede week van september bekend gemaakt. De avond was georganiseerd door het MKB. Eerst werd de startende ondernemer van 2020 bekendgemaakt, daarna werden wij als ondernemer van het jaar gekozen. Het is een mooie waardering voor al die jaren hard werken.”

De jury had verscheidene reden om het Groessens bedrijf tot winnaar van 2020 kiezen. “We werken steeds meer met biologische middelen en gebruiken steeds minder chemie. Dat is voor de hele flora en fauna natuurlijk veel beter.” Zo gebruikt de kwekerij onder andere plantversterkers, een biologisch middel dat de plant sterker maakt. “Als planten minder snel ziek worden, zijn chemische middelen minder nodig. Dat is ook goed voor de handel. Biologische teelt wordt steeds meer gewaardeerd,” geeft Marco aan. Een andere reden is dat kwekerij Van Tilburg een leerbedrijf is met diverse werknemers, waaronder personeel met een Wajong-uitkering. “De jury vond het ook goed hoe wij de coronacrisis hadden aangepakt,” gaat Marco verder. Het bedrijf verkoopt normaal de bloemen door heel Europa. Door de crisis lag dit allemaal stil. “We moesten heel snel schakelen. Toen hebben we veel planten via de regionale markt afgezet en een deel aan de zorgcentra geschonken.”
“Mijn vader en moeder zijn hier achtentwintig jaar geleden gestart met bijna niks. Daarna werden we langzaam groter.” Marco vertelt dat zijn ouders begonnen met 35.000 Hortensia’s per jaar. Inmiddels zijn dat er bijna 700.000, een uitgestrekte zee van planten. In de bloeitijd levert dat een prachtig kleurenpalet op. “De bloemen worden ook naar China of Hong Kong gebracht, maar de belangrijkste afzetmarkt zijn de Scandinavische landen, Zuid-Europa, Duitsland en Frankrijk.” De kwekerij heeft nog grote plannen voor de toekomst: “We willen geleidelijk meer gaan groeien, waarbij we de kwaliteit hoog houden. Het is mooi om met een levend product bezig te zijn. De hortensia is een hele populaire en dankbare plant. In al zijn felle kleuren wordt het heel erg gewaardeerd.”

Kyra Sannes