Muziekles tijdens de zomerschool in Westervoort: "Door muziekbeleving gaat er een hele wereld voor deze kinderen open"
Muziekles tijdens de zomerschool in Westervoort: "Door muziekbeleving gaat er een hele wereld voor deze kinderen open"

Liever naar zomerschool dan naar de dierentuin

Algemeen

WESTERVOORT – De zomerschool in de Liemers is een echte succesformule. Marie-José van de Velde, projectleider Leven Lang Leren, coördineert het project in de gemeenten Westervoort, Duiven en Zevenaar. “We zijn blij dat het project door de gemeenten wordt gedragen en dat de scholen de meerwaarde ervan inzien. Die driehoek gemeente, school en Kunstwerk! als organisator, is hard nodig. We geven de kinderen een educatief traject mee, maar we laten ze ook zien dat leren heel leuk kan zijn.”

Door Alie Engelsman

In Westervoort en Tolkamer zit de zomerschool er alweer op. In Duiven is morgen de laatste les. Drie weken lang konden kinderen die daar behoefte aan hadden, op een leuke, educatieve manier hun Nederlands bijspijkeren. Op IKC Het Ravelijn in Westervoort kregen iedere ‘school’dag ongeveer twaalf kinderen les. Marie-José vindt het jammer dat de groep wat kleiner was, maar in deze groep veel Oekraïense kinderen zaten, was ze er achteraf blij mee. “Deze kinderen spreken geen Nederlands, sommigen kunnen wat Engels. Communiceren met deze kinderen is moeilijk. In een kleine groep kunnen we ze meer aandacht geven.” Zevenaar en Tolkamer kenden wel het aantal van maximaal 25 kinderen. Zo’n groep is te behappen voor twee docenten. “In het lesprogramma hebben we taalles, koken, muziek, theater, op pad met een NME-gids, 21ste-eeuwvaardigheden en het maken van een storyboard opgenomen. Het is afhankelijk van de beschikbaarheid van de docenten wat we op de locaties kunnen bieden. We werken met professionele docenten, zoals muziekdocenten van Kunstwerk en via andere trajecten.”

Natuur

Dit jaar staat het thema natuur centraal. In Westervoort kregen de kinderen de eerste week taalles aan de hand van boekjes over de natuur. In de tweede week waren er kooklessen, waarin ze onder andere gezonde taartjes en gezonde pizza’s leerden maken. “De kinderen leren ingrediënten, zoals groenten en fruit, kennen, er zit een rekencomponent in en ze moeten overleggen met de anderen. Deze lessen zijn gebaseerd op het vergroten van de woordenschat en samen communiceren. Dus geen echte taal- en grammaticalessen, want dat krijgen ze op de gewone school.”

Groepsvorming

Het sociale aspect speelt een grote rol op de zomerschool. “We willen dat de kinderen die meedoen minimaal één week op school komen. Dat is goed voor de groepsvorming. Je merkt dat de kinderen de eerste lessen nog de kat uit de boom kijken. Er zijn andere kinderen in de klas en een vreemde docent, sommigen moeten er zelfs voor naar een andere school, dat is spannend. In Westervoort konden we twee weken dezelfde docenten inzetten. Dat geeft de kinderen een stukje houvast. Sinds twee jaar maken we bewust gebruik van een schoolgebouw. We plaatsen kinderen op de locatie in de gemeente waar ze wonen.” Kinderen vinden de zomerschool leuk. Een moeder die haar kind eerder uit school wilde halen, kreeg te horen dat haar dochter nog niet mee wilde. Ouders die een leuk uitje naar de dierentuin hadden gepland, kwamen toch hun kind naar school brengen, want het wilde de zomerschool niet missen.”
George Liebrand, muziekdocent bij Kunstwerk! gaf muziekles. “Ik werk graag met kinderen op de zomerschool. Daar gaat een speciale dynamiek van uit. Door muziekbeleving gaat er een hele wereld voor deze kinderen open. We werken met keyboards. Daar kunnen ze al snel geluid uit halen en met een koptelefoon is het beheersbaar.” Dave Waccary, eveneens muziekdocent bij Kunstwerk!: “Het is voor mij de eerste keer als docent bij de zomerschool. Ik ben ontzettend leuk en sociaal bezig. Vanwege de taalbarrière moet je veel met bewegingen doen. Maar als je het goed voordoet, dan hoef je niet zoveel te zeggen.”

In Tolkamer gingen de kinderen ook naar buiten de natuur in
Theaterles in Zevenaar