"De bereikcijfers van de huis-aan-huisbladen zijn onovertroffen" Foto:

Huis-aan-huisbladen hebben grootste bereik!

Algemeen

ARNHEM - Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft onlangs de uitkomst van het onderzoek ‘De staat van de lokale nieuws- en informatievoorziening 2022’ gepresenteerd. “En wat blijkt: de huis-aan-huisbladen die wekelijks uitkomenhebben het hoogste bereik, gevolgd door de regionale publieke omroepen en de regionale dagbladen”, aldus Robert Kuster, uitgever van onder meer Duiven Post.

“Wij zeggen en weten het al jaren: de bereikcijfers van de huis-aan-huisbladen die wekelijks uitkomen zijn onovertroffen. Dit onderzoek is een mooie opsteker. Ook voor onze vertegenwoordigers die dagelijks adverteerders of mogelijke adverteerders ontmoeten. Met zulke mooie bereikcijfers kunnen we zeker velen overhalen voor het prachtige medium van huis-aan-huisblad te kiezen.”  Naast de Duiven Post geeft Kuster nog zeven andere bladen uit. Die vallen wekelijks op de mat bij ruim 250.000 huishoudens.  

Supercijfers

Ook het bestuur van de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP) is erg blij met de uitkomst van het onderzoek: “Wat een supercijfers, daar hebben onze uitgevers iets aan”, was de eerste reactie van voorzitter Roy Keller. “Precies wat we nodig hebben.”   

Niet eerder is het gebruik van lokale informatiebronnen voor alle online en offline geconsumeerde mediakanalen in deze omvang en representatief voor alle streken in Nederland in kaart gebracht. Het onderzoek is uitgevoerd onder 10.343 respondenten (16+) en is hiermee representatief voor heel Nederland. Overall worden de huis-aan-huisbladen gezien als de belangrijkste informatiebron. En, niet onbelangrijk, de huis-aan-huisbladen bereiken bijvoorbeeld ook de minder in het gemeentenieuws geïnteresseerde burger.

Staatssecretaris voor Cultuur en Media Gunay Uslu nam het rapport in ontvangst. “De uitkomst laat zien dat lokale media een belangrijk onderdeel zijn van het leven van mensen. Een bevestiging van wat we al wisten.”

Uitgeverijen krijgen wel te maken met stijgende papierprijs en de energiecrisis. Uslu onderkende de kostenproblematiek, maar keek vooral naar de gemeenten. “Gemeenten kunnen de lokale journalistiek ondersteunen.”