(Foto: Alie Engelsman)
(Foto: Alie Engelsman)

Presentatie Netwerkanalyse Verkeer en Akoestische Analyse

Algemeen

DUIVEN - Ruim 30 belangstellenden woonden de, door de gemeente Duiven op 24 mei georganiseerde, informatieavond over geluid bij.

Door Alie Engelsman

 De gemeente wil in de komende jaren een groot aantal woningen bouwen en krijgt bovendien mogelijk te maken met de verbreding van de A12 en het doortrekken van de A15. Deze ontwikkelingen zullen andere verkeersbewegingen teweegbrengen, die voor meer geluidshinder zullen zorgen. Een netwerkanalyse verkeer en een akoestische analyse, uitgevoerd door respectievelijk de adviesbureaus Sweco en Goudappel, geven een indruk in welke omvang dat het geval zou kunnen zijn in een drietal toekomstscenario’s.

Dominique van Dam, die als wethouder de omgevingsvisie en omgevingsontwikkeling in haar portefeuille heeft, stelde in haar welkomstwoord nog eens duidelijk dat het ging om een informatieavond. Ze schetste de tijdlijn, die in 2021 begon met de eerste plannen die aanleiding gaven tot de analyses en eindigde bij deze informatieavond, waarop de resultaten van de analyses besproken werden. Het feitelijk onderzoek werd uitgevoerd in de zomer van 2022. 

Marie-Jette Wierbos, projectleider mobiliteit bij architecten- en ingenieursadviesbureau Sweco, beet de spits af met een uitleg over de Netwerkanalyse Verkeer, waarbij ze benoemde voor welke scenario’s in het onderzoek is gekozen. Het gaat daarbij om drie toekomstige ontwikkelscenario’s in 2030, met als referentiekader de bouw van 409 woningen in de bestaande wijken (inbreiding). De scenario’s die zijn doorgerekend betreffen de hoogst mogelijke woningbouwopgave met daarin, naast de inbreiding van woningen in de bestaande wijken, een uitbreiding van woningen in de nieuw te bouwen wijken Ploen-Noord, Plakse Weide en Biezenkampen, een totaal van 1309 woningen. Daarbij is ook doorgerekend wat de verkeerssituatie zou zijn bij het doorvoeren van een ‘knip’ in de Rijksweg, waardoor de verkeersbelasting daar minder wordt en bij het niet doorvoeren van het project ViA15. Dit is een project van Rijkswaterstaat met betrekking tot het doortrekken van de A15, de verbreding van de A12 en van de A15.

Cor Koopmans, adviseur mobiliteit & ruimte bij Adviesbureau Goudappel, liet in de geschetste ontwikkelscenario’s zien welke gevolgen de veranderingen in de verkeerssituaties voor de geluidsbelasting hebben. Hij toonde dit aan de hand van kaarten per scenario, waarin de geluidsbelasting per geluidsklasse was weergegeven voor geluidsgevoelige bestemmingen, voornamelijk woningen. Uit het rapport van de akoestische analyse blijkt onder andere dat ca 6% van de bestemmingen een geluidsbelasting hoger dan 50dB (decibel) zal kennen. Bij nieuwe ontwikkelingen is 50dB een acceptabele norm. Bij het niet doorgaan van het project ViA15 zal dit percentage iets hoger liggen. Dominique van Dam: “De resultaten van deze analyses worden meegenomen in de mobiliteitsvisie die wordt opgesteld. Daar zullen we nog allerlei andere analyses in meenemen. We zijn uitgegaan van een situatie waar nog veel onzekerheden in zitten. Het is een eerste toekomstbeeld om te kijken wat de maximale geluidseffecten zullen zijn als we veel meer woningen realiseren als we op dit moment voorzien.”

De aanwezigen ontvingen het onderzoeksrapport via de mail. Geïnteresseerden die niet bij de informatieavond aanwezig waren kunnen het rapport opvragen via een mail naar omgevingsvergunning@1stroom.nl. Vragen naar aanleiding van dit rapport kunnen daar ook gesteld worden.

Meer informatie: https://www.duiven.nl