Frans Loonstra: "Ik ben niet zo'n commerciële rakker die van feestje naar receptie gaat en van receptie naar feestje."
Frans Loonstra: "Ik ben niet zo'n commerciële rakker die van feestje naar receptie gaat en van receptie naar feestje."

20 jaar Loonstra Computer Services

Van een rammelend internet in 1999 naar vrijwel alles digitaal, snel en draadloos vandaag de dag. Loonstra Computer Services was erbij, deed mee en is nog steeds up to date. Het bedrijf bestaat op 1 januari 20 jaar. Eigenaar en directeur Frans Loonstra kijkt terug en vooruit.

Hoe hij het voor elkaar krijgt om 'bij' te blijven? Frans Loonstra heeft het antwoord paraat: "Lezen, lezen, lezen, doen, doen, doen. Daarbij heb ik het geluk dat ik jongere medewerkers om me heen heb. Samen klaren we iedere klus."

Relativeren kan Frans Loonstra ook: "Soms denk ik wel eens: ik had beter ijs kunnen gaan verkopen. Vanille of aardbeien? Over tien jaar is het nog: vanille of aardbeien? Hooguit is er dan kiwi bij gekomen."

Hij is 53 jaar nu en (dus) niet opgegroeid met internet. Frans Loonstra werkte in zijn jongere jaren bij de Koninklijke Marechaussee. Hij was commandant van de wacht op het paleis van de toenmalige koningin Beatrix. Een luizenbaantje. Frans Loonstra: "Ik verveelde me dood. Het was in de jaren dat de computer in opkomst was. Ik verdiepte me erin en voor ik het wist was ik voor vrienden, bekenden en collega's computers aan het bouwen. Vijf, zes in een week was op een gegeven moment heel normaal."

Op 1 januari 1999 begon hij officieel een eigen computerbedrijfje in zijn huis in Giesbeek, naast zijn werk bij de Marachaussee. De combinatie was van korte duur. Uit een faillissement kocht hij computerwinkels in Westervoort, Dieren, Huissen, Velp en Duiven. Daarvan is alleen de laatste nog over. Frans: "Het was te veel. Drie winkels heb ik verkocht en 'Velp' gesloten. Die was niet rendabel en dus niet verkoopbaar. Ik ben doorgegaan met de winkel in Duiven en in 2010 verhuisd naar het pand aan de Rijksweg waarin ik nu nog zit."

Frans Loonstra richt zich op de particuliere en zakelijke markt, maar er is een verschuiving zichtbaar. "De particuliere markt wordt steeds lastiger. Ik ben beter met kwaliteit en service dan grote jongens als Media Markt en ook nog eens goedkoper, maar ik kan niet op tegen de advertentiekracht van dat soort bedrijven. Dan is de zakelijke markt een ander verhaal. Ook die kunnen wij prima bedienen. Met passende systemen en netwerkbeheer in de meest ruime zin van het woord. Probleemoplossend ook. Problemen met netwerken en printers bijvoorbeeld, met back ups en Office 365. We hebben veel dankbare klanten."

Van die vaste groep klanten moet Loonstra Computer Services het hebben, ook omdat Frans Loonstra er niet de man naar is om zichzelf met veel bombarie aan te prijzen. "Ja, klopt. Ik ben niet zo'n commerciële rakker die van feestje naar receptie gaat en van receptie naar feestje. We doen ook niet gericht aan acquisitie. Klanten gewoon goed helpen en dan hopen dat ze terugkomen, dat is onze aanpak. Waarbij we heel goed weten dat snelheid belangrijk is. Een probleem van vandaag had eigenlijk gisteren al opgelost moeten zijn. Leer mij mijn klanten kennen."

Meer berichten