Wilfred van Manen en Riet 'Oma Jam' Bodd tonen de potjes jam.
Wilfred van Manen en Riet 'Oma Jam' Bodd tonen de potjes jam.

'Oma Jam' is niet aan te slepen

Onder de private label-naam Shipman verkoopt Wilfred van Manen van Wima FreshFood uit Duiven unieke streekproducten. Het assortiment is recent uitgebreid met drie soorten jam, genaamd 'Oma Jam'. De 'oma' erachter is Riet Bodd uit Babberich.

Het verhaal begint bij diezelfde Riet Bodd. Al jaren maakt ze dagelijks jam. De volledige opbrengst van de verkoop doneert ze aan KWF Kankerbestrijding. Ze begon ermee na het overlijden van haar man aan de ziekte en nadat bij haarzelf ook (keel)kanker werd vastgesteld. "Ik ben geen Maarten van der Weijden die met zijn zwemtocht miljoenen euro's inzamelt", zegt ze, "maar op kleine schaal kan ik zo ook wat doen. Het maken van de jam geeft mij de kracht om door te gaan."

Vrijwel op hetzelfde moment waarop Omroep Gelderland Riet Bodd een podium gaf, nam ook Wilfred van Manen van Wima FreshFood contact met haar op. Hij zag in 'Oma Jam' een mooie uitbreiding van zijn Shipman-lijn. Wilfred sloot een deal met Riet Bodd. Hij zorgde via zijn leveranciers in de Liemers voor de aanvoer van kersen, frambozen en aardbeien, zodat 'oma' de productie kon opvoeren. Zelfs sterrenrestaurant De Kromme Dissel in Heelsum, een klant van Wima FreshFood, behoort nu tot de afnemers. Andere gebruikers en verkooppunten zijn: IJssalon La Calamita in Duiven, Stadsbruncherie De Groen in Zevenaar, Fruitbedrijf Van Schip in Aerdt en in Arnhem Bakkerij Hugen, Boerderij IJsseloord en Waar Smaak Lokaal. Wilfred van Manen: "Vanuit grotere bedrijven zoals de Makro en Coop is er ook vraag, maar dat kunnen we niet aan. We houden het kleinschalig en dat is misschien wel zo leuk."

De reden waarom hijzelf initiatief heeft genomen en meedoet, is heel simpel. Wilfred: "Ik vind het mooi dat Riet Bodd dit doet. En het levert wat op. De eerste twee weken dat we 'Oma Jam' in de verkoop hadden, hebben we al 525 euro ingezameld voor het KWF. De jam is niet aan te slepen."

Het financiële plaatje is als volgt. Een potje jam kost in de verkoop 3 euro. Daarvan gaat 1,75 euro naar het KWF. Van het verschil van 1,25 is 1 euro voor de verkoper en 0,25 cent voor Wima FreshFood. Daarvoor moet Wilfred van Manen nog de nodige kosten maken ook. De eerste 300 glazen jampotjes bijvoorbeeld werden geschonken door Mosterdfabriek Doesburg. Nu die op zijn, moeten de potjes worden ingekocht. Wilfred: "Net als Riet Bodd, de fruittelers Bert van Schip en Frank en Ellen Wilting en Mini-Art in Duiven (de drukker van de stickers voor de potjes, red.) verdien ik er niets aan. Er moet zelfs geld bij. Maar voor een mooi product heb ik graag wat over. Bovendien draagt het bij aan de bekendheid van mijn Shipman-lijn."

"Trouwens", zegt Wilfred van Manen voor hij naar een volgende klant vertrekt, "laat ik niet vergeten te zeggen dat de jams heel erg lekker zijn. Omdat de telers topfruit leveren en omdat Riet Bodd als geen ander de kunst van het maken van jam verstaat."

Meer berichten