Theo Heebing.
Theo Heebing.

‘Langer wachten is onverantwoord’

Zondag 15 maart maakte het kabinet bekend dat de scholen en de horeca in ieder geval tot en met 6 april hun deuren gesloten moeten houden. Voor kapper Theo Heebing ging het kabinet daarmee niet ver genoeg. Hij besloot maandag 16 maart om zijn kapsalon aan de Rijksweg eveneens te sluiten.

Theo Heebing spreekt van een emotionele beslissing. “Ik heb er niet van geslapen, maar nu we de knoop hebben doorgehakt, ben ik rustig en weet ik dat we dit moeten doen.” Heebing had liever gehad dat de overheid, net als in bijvoorbeeld België en Oostenrijk, de kappersbranche op slot had gedaan. Brancheverenigingen hebben daar ook om gevraagd. “Mogelijk komt Rutte later deze week met zo’n besluit, maar ik vind dat we daar niet op moeten wachten. Als het gaat om de veiligheid van je medewerkers en je klanten moet je als ondernemer zelf verantwoordelijkheid nemen.”

Theo Heebing wijst erop dat voor kappers onmogelijk is om de geadviseerde anderhalve meter afstand te bewaren. Bovendien hebben kappers direct fysiek contact met hun klanten. “Vaak ben je langer dan een uur bezig met een klant. Dat lijkt me in deze tijd absoluut onverantwoord.” Heebing hoopt op begrip van zijn klanten. Afspraken zijn afgebeld en het is niet meer mogelijk om nieuwe afspraken te maken.

Het sluiten van de kapsalon heeft uiteraard grote financiële gevolgen. Heebing heeft tien medewerkers en naar schatting zo’n vijfhonderd klanten per week. “Dit heet het ondernemersrisico. Gelukkig zijn we een gezond bedrijf en ben ik een positief ingesteld mens. Gezondheid is niet te koop. Ik had het ook liever anders gezien, maar we kunnen op het moment niet anders. ik moet er niet aan denken dat klanten ziek zouden worden door een besmetting die ze bij ons in de zaak oplopen.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden