Mikado-manager José Verlaan en haar collega Bart Hoesté.
Mikado-manager José Verlaan en haar collega Bart Hoesté.

Mikado: help via wehelpen.nl

Welzijnsorganisatie Mikado roept inwoners van de gemeenten Duiven en Westervoort op om zich aan te melden bij wehelpen.nl. Dit is een landelijk onlineplatform dat hulpvragers en hulpaanbieders bij elkaar brengt. Mikado krijgt sinds de coronacrisis dagelijks tientallen hulpverzoeken van ouderen en andere kwetsbare mensen. Wie niet handig is met de computer kan zeven dagen per week bellen met Mikado.

Een groot deel van deze inwoners bevindt zich volgens Mikado ‘noodgedwongen in quarantaine’. Ze raken geïsoleerd doordat bezoek niet meer mogelijk is. Ook hebben ze hulp nodig bij de boodschappen, medicijnen ophalen, de hond uitlaten of de warme maaltijd.

Aan mensen die willen helpen, ontbreekt het niet. Mikado-manager José Verlaan: “Er wordt massaal hulp aangeboden, onder meer via websites, Facebook en andere sociale media. Het probleem is alleen dat het zoeken naar een match tussen een hulpvraag en een hulpaanbod ons ontzettend veel tijd kost. Daardoor wordt de hulp ernstig vertraagd.” Daarom roept Mikado hulpaanbieders en hulpvragers op om zich aan te melden bij wehelpen.nl. Dat kan via een button op de site van de vrijwilligerscentrale Duiven-Westervoort (www.mikado-vc.nl). Wie zich heeft aangemeld, kan vervolgens de dichtstbijzijnde hulpvragen en het hulpaanbod zien en direct reageren. Er is ook een app: Whapp.

Inwoners die niet zo handig zijn met computers en internet, kunnen zeven dagen per week van 10.00 tot 14.00 uur terecht bij Mikado-medewerker Bart Hoesté. Hij is bereikbaar op telefoonnummer 06 – 1072 2666 of via b.hoeste@mikado-welzijn.nl. Bart Hoesté plaatst dan de hulpvraag op wehelpen.nl.

José Verlaan: “Ook medewerkers van bijvoorbeeld de thuiszorg die een cliënt bezoeken, huisartsen of praktijkondersteuners en familieleden die verder weg wonen, kunnen hulpvragen plaatsen en meteen zien of er een passend hulpaanbod is. Het is heel simpel en toegankelijk.”

Mikado houdt in de gaten of er snel genoeg wordt gereageerd op hulpvragen. “Als een hulpvraag na een paar dagen nog open staat, zoeken we een andere oplossing”, zegt José Verlaan. Mikado kan dan een beroep doen op de eigen medewerkers en vrijwilligers, maar ook op een aantal organisaties die hulp hebben aangeboden, zoals de jongeren van Hope XXL, de WijKern, Westervoort Plaza, inloophuis De Herberg en beide gemeenten.

Volgens José Verlaan is het ‘superbelangrijk’ dat er wordt omgekeken naar kwetsbare groepen in de lokale samenleving. Ze vraagt daarbij speciale aandacht voor plaatsgenoten met een psychische kwetsbaarheid. “Deze mensen zijn van slag, ze voelen zich onzeker en willen gerustgesteld worden. Met een telefonisch contact zijn ze enorm geholpen.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden