Na twee maanden knipt Theo Heebing sinds maandag weer.
Na twee maanden knipt Theo Heebing sinds maandag weer.

Theo Heebing ziet herstart van zijn kapsalon als nieuw begin

Kapper Theo Heebing nam twee maanden geleden geen enkel risico: omwille van de veiligheid van zijn collega’s en klanten deed hij zijn zaak aan de Rijksweg al op slot voordat het moest van het kabinet. Als premier Rutte vorige week woensdag bekendmaakt dat de kappers maandag 11 mei weer open mogen – en onder welke voorwaarden – komt Theo Heebing meteen in actie.

Donderdagochtend vergadert het personeel – uiteraard keurig op anderhalve meter afstand – op de parkeerplaats achter de kapsalon over wat hen te doen staat. Daarna gaat iedereen aan de slag.

Minder kapstoelen
Klanten worden gebeld, zelfs tot ’s avonds tien uur, en natuurlijk wordt de kapsalon ‘coronaproof’ gemaakt. Een aantal maatregelen had Theo Heebing al genomen, zoals het verminderen van het aantal kapstoelen. “We hebben alles eruit gehaald wat niet per se nodig is, zodat de veiligheid voor iedereen gegarandeerd is.”

Eerst vragen beantwoorden
Een belangrijke verandering is dat klanten voorlopig bij binnenkomst een aantal vragen moeten beantwoorden. Wie verkouden is of koorts heeft, mag niet geknipt worden. Theo Heebing rekent erop dat zijn klanten eerlijk zijn. “We moeten in deze moeilijke tijd het vertrouwen hebben dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen. We kennen onze klanten en we zijn natuurlijk ook geen kapsalon in de stad waar iemand zo naar binnenloopt.”

Wel of geen mondkapje
Die eigen verantwoordelijkheid houdt ook in dat klanten zelf beslissen of ze een mondkapje dragen. Voor klanten die tot een coronarisicogroep behoren, is in de keuken een kapstoel geplaatst. “Ze hoeven dan alleen contact met de kapster te hebben en ze kunnen via de achteruitgang komen en gaan.”

Ruimere openingstijden
Minder kapstoelen betekent minder omzet, zou je denken. Toch is dat niet zo, want Theo Heebing is voortaan ook ’s avonds en maandag overdag geopend. “We hebben uitgerekend dat we dan hetzelfde aantal mensen kunnen helpen. Ik zie dit eigenlijk als een nieuw begin, met minder hectiek. Misschien bevallen de ruimere openingstijden met minder mensen tegelijk in de kapsalon wel zo goed dat we het zo houden.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden