Directeur Annemieke Miltenburg van IKC Joannes in Groessen en basisschool Bernadette in Loo: “We hebben grote schoolpleinen, zodat we ons zoveel mogelijk kunnen houden aan de afstandsregel."
Directeur Annemieke Miltenburg van IKC Joannes in Groessen en basisschool Bernadette in Loo: “We hebben grote schoolpleinen, zodat we ons zoveel mogelijk kunnen houden aan de afstandsregel."

Halve groepen, maar wel open

Na twee maanden thuisonderwijs mochten de eerste basisschoolkinderen maandag weer naar school. Net als andere scholen hadden IKC Joannes in Groessen en basisschool Bernadette in Loo zich de afgelopen weken al voorbereid op de herstart. Volgens directeur Annemieke Miltenburg is het goed gegaan.

Beide scholen hebben ervoor gekozen om alle groepen in tweeën te delen, waarbij steeds twaalf tot veertien kinderen in een klas zitten en de tafeltjes ver genoeg uit elkaar staan. De ene helft is op maandag en donderdag op school, de andere helft op dinsdag en vrijdag. In een aantal groepen beginnen de leerkrachten de lesdag met een instructie, die de kinderen die thuiszitten op internet kunnen meekijken. Daarna gaan alle kinderen aan de slag, op school of thuis. Woensdag hebben alle leerlingen nog online-onderwijs thuis. De leerkrachten hebben dan tijd voor individuele begeleiding.

Terwijl de ouders achter het hek moesten blijven, werden de kinderen maandag op een afgesproken plek op het schoolplein door hun leerkracht opgevangen waarna ze samen naar de klas liepen. Annemieke Miltenburg: “We hebben grote schoolpleinen, zodat we ons zoveel mogelijk kunnen houden aan de afstandsregel. Bij de jongsten is dat niet de hele dag haalbaar.” De groepen hebben verschillende pauzetijden om drukte op het schoolplein te voorkomen. De leerkrachten van beide scholen zijn allemaal aanwezig, ook de 60-plussers. Alleen bij corona-achtige gezondheidsklachten worden ze getest.

Een voordeel van de keuze voor hele lesdagen, in plaats van halve met ’s ochtends de ene helft en ’s middags de andere helft op school, is dat er geen afstemmingsproblemen met de buitenschoolse opvang zijn (zoals elders in Nederland). Bovendien werkt Stichting Innerwaard, waaronder beide scholen vallen, samen met één kinderopvangorganisatie (Zonnekinderen).

Volgens Annemieke Miltenburg verloopt het onderwijs op afstand erg goed. Ze is niet bang voor achterstanden. “De leerkrachten kunnen in de digitale leeromgeving zien of leerlingen vastlopen. In vind leerachterstand ook een verkeerd woord. De kinderen hebben zich de afgelopen weken op allerlei terreinen ontwikkeld, bijvoorbeeld door ’s middags andere dingen te doen zoals timmeren of helpen bij een boer. Bovendien kun je je afvragen wat acht weken is op een schoolleven.”

Miltenburg prijst de ouders: “Als je naast je eigen werk ook je kinderen moet begeleiden bij het schoolwerk, dan vraagt dat veel veerkracht.”

Ten slotte nog een paar praktische zaken: mogen jarigen trakteren en hoe zit het met het afscheid van groep 8? “Trakteren doen we niet op advies van het RIVM, maar we vieren verjaardagen op een andere manier. Groep 8 is voor de meivakantie begonnen met de voorbereidingen voor de musical. Hoe weten we nog niet precies, maar er komt een opvoering.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden