Frans en Roos Loonstra met hun collega's in hun nieuwe computerwinkel aan de Rijksweg in Duiven.
Frans en Roos Loonstra met hun collega's in hun nieuwe computerwinkel aan de Rijksweg in Duiven.

De winst van de crisis: nieuwe klanten!

De wereld gaat weer draaien, het leven komt weer op gang. Daar willen we als redactie bij stilstaan. Natuurlijk was het moeilijk en natuurlijk zijn niet alle problemen van de ene op de andere dag weg en vergeten. Er zijn nog steeds ondernemers die ’s nachts woelend wakker worden omdat weer die ene vraag door hun hoofd gaat: ga ik het redden?

Hieronder doen we verslag van de ervaringen van lokale retailers. Vier in Duiven (Loonstra Computer Service, De Kaastobbe, Keurslager Wilfred Kersten en opticien Villa Optica) en één in Westervoort (Visch van Jos).

Loonstra Computer Services
Frans Loonstra was optimistisch toen hij het huurcontract tekende voor het nieuwe onderkomen van Loonstra Computer Services aan de Rijksweg 42e. Een betere (zicht)locatie en een lagere huurprijs. Van dat optimisme echter was weinig meer over toen hij op 1 april de sleutel kreeg van zijn nieuwe pand. Kort daarvoor was de coronacrisis uitgebroken. ‘Hoe gaat dat uitpakken?’, vroeg de ondernemer zich af.
Inmiddels kan Frans Loonstra het antwoord formuleren. “Logischerwijs was het in april erg rustig in de winkel waar we toen nog zaten aan de andere kant van de Rijksweg. We hadden tijd om tempo te maken met de verhuizing en dat hebben we gedaan. In plaats van eind mei zijn we eind april al overgegaan en ook opengegaan. Het was de eerste weken wel rustig, maar eigenlijk viel het me nog mee. Dat kwam waarschijnlijk omdat mensen toch nieuwsgierig waren naar onze nieuwe winkel en ze vaak ook wat meer tijd hadden.”
De winkelverkoop in de crisismaanden pakte per saldo uiteindelijk iets lager uit dan waarop Frans Loonstra had gehoopt toen hij het nieuwe huurcontract tekende. Daar staat tegenover dat de zaken online ronduit goed gingen en ook de zakelijke activiteiten van Loonstra Computer Services niet te lijden hadden onder de crisis. Frans: “Als ik het moet samenvatten zeg ik: we hebben op onze nieuwe locatie een vliegende start gemaakt.”

De Kaastobbe
“Een dip? Die hebben we helemaal niet gehad. Er was zelfs sprake van een opleving.” Daniëlle Vuulink klinkt opgewekt. De coronacrisis bracht kaasmakerij De Kaastobbe zeker niet alleen ellende. Daniëlle: “Het is heel simpel. Veel mensen hadden meer tijd. Ze gingen fietsen met de kinderen of hardlopen, kwamen hierlangs en deden gelijk wat boodschappen. We hebben iemand in de winkel gehad die dat ook letterlijk zei: ‘Ik wilde al heel lang eens bij jullie gaan kijken, maar het kwam er niet van. Nu wel, en goh, wat een leuke winkel’.”
Logischerwijs zakt de verkoop met het versoepelen van de maatregelen weer iets in. Dat baart Daniëlle geen zorgen. “Het positieve is dat meer mensen ons, en misschien ook andere lokale winkels, hebben ontdekt. Die klanten zullen niet allemaal terugkomen nu ze weer minder tijd hebben, maar een deel wel.”

Keurslager Wilfred Kersten
Wilfred Kersten van Keurslager Wilfred Kersten aan de Pastoriestraat heeft een vergelijkbaar verhaal. De crisis bracht hem tijdelijk meer mensen in de winkel en meer omzet. Wilfred: “Mensen konden niet uiteten en het was regelmatig mooi weer. Wat doe je dan? Dan maak je thuis wat vaker lekker eten klaar en je zet wat vaker de barbecue aan. Zowel bij lekker eten als bij de barbecue hoort een lekker stukje vlees. En waar haal je dat? Bij de keurslager, bij Wilfred Kersten. Zo werkte het.”
Voor extra omzet zorgde ook een actie die Kersten optuigde met Brasserie Een Mooie Dag. De koks van de brasserie bereidden gerechten met ingrediënten van Wilfred Kersten, en die gerechten werden vervolgens weer via de slagerij verkocht. Wekelijks ging het om drie soepen en drie hoofdgerechten. Wilfred: “Een leuke samenwerking. Je merkte dat het werd gewaardeerd.”
Dat het nu allemaal weer wat rustiger is, vindt Wilfred Kersten niet erg. “We werken met een klein team en hebben behoorlijk op ons tandvlees gelopen. Even een beetje gas terug is niet erg. De winst van de crisis is dat ik toch regelmatig nieuwe klanten zie terugkomen.”

Villa Optica
Twee weken was Villa Optica dicht. Daarna gingen de deuren in aangepaste vorm weer open voor de verkoop van brillen en zonnebrillen, metingen, controle’s en onderzoeken. De RIVM-richtlijnen werden vanzelfsprekend opgevolgd. Gerben Sinke: “Veel kon niet, maar ook best veel toch wel. Je moet gewoon een beetje inventief zijn. We hebben goed nagedacht over hoe we zonder risico’s voor klanten en medewerkers verder konden. Concreet betekende dat het nemen van beschermende maatregelen.”
Niettemin waren april en in mindere mate mei slechte maanden. Vanaf eind mei kwam de loop er bij de opticien weer snel in. Veel mensen die hun bezoek hadden uitgesteld, kwamen alsnog. Het valt Gerben wel op dat veel mensen de anderhalve meterregel al uit hun geheugen lijken te hebben gewist. “Terwijl wij daar echt nog wel secuur op zijn. Je weet het gewoon niet.”
De totale balans maakt de Duivense opticien pas aan het eind van het jaar op. Gerben: “Twee weken geen omzet en twee maanden minder omzet maak je niet zomaar goed. We zullen zien. Heel bepalend zal zijn of de opleving die in het najaar wordt verwacht er ook daadwerkelijk komt.”

Visch van Jos
Dinsdag 17 maart opende Visch van Jos in De Wyborgh in Westervoort. In het pand zat tot voor kort viszaak De Botter van Hillebrand van Goor. 17 maart was zo ongeveer de dag dat de ellende echt begon. Vreemd genoeg zegt de nieuwe eigenaar Jos Geerts ruim drie maanden later dat de coronacrisis hem géén windeieren legt. Vanaf de eerste dag loopt het als een tierelier. Jos: “Zakelijk gezien heeft de crisis in mijn voordeel gewerkt.”
Dat vraagt om uitleg. Jos: “We hadden goede openingsaanbiedingen, maar ik denk dat vooral de oproep om lokale ondernemers te steunen heeft gewerkt. Veel mensen hadden ook gewoon meer tijd om inkopen te doen. En wat doe je als je in een lockdown zit? Dan ga je jezelf verwennen en daar hoort een lekker visje bij. Ik hoor het ook van mijn broer. Die zit ook ‘in de vis’ en heeft ook prima gedraaid.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden